http://www.ikimfm.my/

Friday, August 21, 2009

Salam Ramadhan

Malam ini bermulalah semua ummat Islam, muslimin dan muslimat akan menunaikan solat terawih.mula jugalah kita semua untuk mengejutkan semua ahli keluarga untuk bangun bersahur, kerana hendak menunaikan rukun Islam ke tiga iaitu, berpuasa.

Puasa itu beerti menahan diri daripada makan minum dan perkara- perkara lain yang boleh membatalkan puasa.pada masa ini lah, ramai yang belum dapat menjaga semua anggota tubuh dan deria deria daripada perkara-perkara yang tak baik spt mengumpat, mengadu domba, fitnah, melihat sesuatu yang tidak baik, mendengar sesuatu yang tidak baik, mengambil barang orang lain tanpa memberitahu tuan empunya, dan bermacam macam lagi.

Mungkin kita kurang mengambil kisah perkara perkara itu kerana ada yang menganggap remeh perkara tersebut, sesungguhnya sebagai muslim, haruslah kita ambil berat perkara itu.

sekiranya kita belum dapat untuk mengubah diri daripada perkara2 yang tidak baik tersebut, marilah kita sama2 berubah pada bulan ramadhan yang mulia ini.jagalah aurat betul2 seperti yang digariskan Islam.hanya boleh menampakkan muka dan tapak tangan bagi wanita Islam.Bagi aurat lelaki Islam pusat sampai ke lutut.

Salam Ramadhan

Wednesday, August 5, 2009

Jangan stress...

Dalam hidup ni, manusia sering stress.mereka tahu stress tu tak bagus untuk kesihatan, tp diorg tetap stress kerana melalui sesuatu pekara yang berlawanan dengan minat sendiri.

Bagaimana mengatasi stress. susah juga tu.tapi jadikan mudah.cuba kita enjoy dengan setiap kerja yang kita lakukan, kita akan dapati keselesaan dalam hati.tanamkan minat pada perkara tersebut.insyaallah, kita akan dapat melalui nya dengan tenang.

jgn byk stress, nanti sakit, kan susah.enjoy ur life with taqwa to Allah.amin.

Sunday, August 2, 2009

Cara mengatasi masalah murid-murid untuk belajar

Semasa proses pembelajaran dijalankan, tidak mustahil ada diantara murid- murid yang tidak memberikan pehatian seperti bermain, bersembang dengan kawan dan sebagainya.
Persoalan di sini bagaimanakah mengatasi murid-murid yang sebegini.di sini kita merungkai permasalahan ini, antara sebabnya, adalah, jemu dengan cara pelajaran disampaikan, tajuk tidak menjadi minat murid, malas untuk melakukan kerja sekolah, mengantuk, tidak puas bermain dan macam-macam lagi.

Bagi masalah malas, agak susah untuk kita atasi kerana itu hanya dirinya sendiri perlu mengatasinya.Bagi masalah jemu, guru-guru boleh mengubah cara penyampaian ilmu tersebut, saya pasti sudah ramai guru-guru yang membuat perancangan ini.ada yang membuat permainan yang mana boleh menyampaikan pelajaran, alat bantu mengajar (ABM) dan ada yang menukar suasana belajar dari kelas mungkin ke pondok bacaan atau ke pusat sumber.

Bagi masalah tajuk tidak menjadi minat itu, pelbagaikan cara penyampaian dan latihan.buat yang menyeronokkan, insyaallah murid-murid pasti suka.cara ini, sebahagian guru sudah pun menggunakannya.

masalah mengantuk pula, suruh ke tandas basuh muka, kemudian buat senaman ringan di dalam kelas.mungkin akan melegakan bahagian badan murid yang mengalami lenguh-lenguh kerana duduk yang lama.

masalah tidak puas bermain pula, jadikan pembelajaran satu pemainan.murid2 dapat bermain dan seterusnya menambah ilmu.sebahagian guru juga sangat kreatif melakukan pengajaran seperti ini.

Tujuan kesemua cara tersebut adalah untuk memberi murid-murid pelajaran.Betapa besarnya pengorbanan seorang guru, sangup mengeluarkan bajet sendiri untuk beri ilmu pada murid-muridnya.hargailah guru anda.

Pengalaman perkhemahan

Perkhemahan adalah satu aktiviti kokurikulum yang mana sangatlah menyeronokkan, ditambah pula dengan modul- modul yang disediakan oleh para guru.Jelas sekali murid-murid dapat menghilangkan stress belajar.

Dengan perancangan guru-guru yang berminggu minggu merancangkan perkhemahan tersebut, aktiviti akhirnya dapat dijalankan dengan baik.namun kita tidak lupa, walaupun kita merancang, sesungguhnya Allah juga merancang, dan perancangan Allah adalah yang terbaik.

apapun, aku sangat gembira mengikuti aktiviti disekolah tersebut.macam macam pengalaman dapat di timba dan dapat juga menambahkan ilmu atau tazkirah buat diri. manusia itu kan 'insan' , iaitu sering lupa dan memerlukan peringatan.

dengan kuliah ustaz yang sungguh hidup itu, aku tidak sdikit pun mengantuk.solat dipadang yang merupakan pengalaman yang ke berapa pun, aku tak ingat.seingat aku, masa zaman sekolah pernah la, solat di padang memohon hujan pada masa jerebu dulu tu.
tapi bagusla, solat berjemaah kan beganda pahalanya dari solat bersendirian.

alhamdulilah, kesimpulannya aku enjoy dengan aktiviti ini.