http://www.ikimfm.my/

Friday, October 16, 2009

Accident motor dan kereta

Ada satu kisah,Seorang perempuan bersama anak sulungnya dan seorang penunggang motor.
Perempuan ini namanya R,penunggang motor ini namanya M.Perempuan ini tiap tiap hari akan berlatih memandu kereta kerana ingin memandu ke tempat kerja.Dia bimbang menyusahkan rakan sekerjanya kerana hari hari terpaksa menumpang utk ke tempat kerja.
Satu hari, dia merasakan, dia sudah mampu untuk drive ke tempat kerja.

Pada pagi esoknya, dia pun teruslah memandu ke tempat kerja,sangat selesa kerana tak perlu menyusahkan orang lain.balik dari kerja pun, dia masih lagi selesa, mengambil anak dari rumah pengasuh dan kemudian balik rumah.

petang itu, ada kerja yang belum selesai ditempat kerja dia pun pergi semula ke sana bersama dengan anak sulungnya, setelah selesai, dia pun terus balik. semasa balik dari tempat kerja, anaknya meminta susu botol yang ada di atas seat depan, dengan biasa sahaja, dia pun mengambil dan menghulurkan pada anaknya.

Sampai di persimpangan, dia mengerling ke arah jam kereta, kemudian terus je memandu kereta tersebut.Dengan tak disangka sangka, seorang penunggang motor awal 40-an, keluar dari simpang sebelah kiri R dan menyeberang ke arah kanan R.Lalu R yang baru sahaja memandu keretanya, menjadi sangat panik sehingga tidak mampu mengawal pemanduannya terus merempuh belakang motor penunggang tersebut.tetapi dia sempat juga menekan brek keretanya, malangnya pakcik M tadi jatuh juga.

Dalam keadaan begini, siapakah yang bersalah? kalo ikutkan undang2 jalan raya, orang dijalan besar adalah priority,org yang disimpang kena menunggu dulu.R ingin memandu straight di jalan besar tersebut, manakala M tak sabar nak melintas.

M mengalami sedikit cedera(tercalar) dibahagian dadanya dan lututnya, R dan anaknya tidak mengalami apa2 kecederaan.motor Lelaki M telah dibaiki oleh pihak perempuan R.manakala kereta perempuan R, baru dihantar ke bengkel, kerana baru dapat spare part.setelah itu,Lelaki M meminta 500 ringgit gantirugi cermin matanya yang pecah dan dadanya yang sakit.

pada pendapat pembaca sekalian siapakah yang bersalah? apakah patut wanita R tadi membayar gantirugi tersebut? sedangkan kos utk membaiki keretanya mencecah seribu ringgit.kos baiki motornya hanya 100 ringgit lebih.

pandangan anda amat dialukan.

No comments:

Post a Comment