http://www.ikimfm.my/

Monday, May 3, 2010

Anak anugerah Allah

Anak adalah anugerah Allah yg tak ternilai dgn apajua harta yg ada di dunia ini.

Anak dilahirkan seperti sehelai kain yang putih bersih.ibu bapa lah yang mencorakkan dengan pelbagai warna.Penjagaan kesihatan, pendidikan serta pelbagai lagi kepada si anak merupakan tugas dan tanggungjawab kepada ibu serta bapa walau sesibuk manapun mereka mencari harta.

Ibu merupakan madrasah kepada anak2 kerana dialah yang selalu dilihat depan mata mereka setiap perbuatan si ibu itu, kemudian diikuti pula oleh si ayah apabila pulang dari kerja. Ayah akan bersama anak2 selepas waktu kerja, juga menjadi panduan si anak dalam proses pembesaran nya.Jadi anak2 akan menjadi sebagaimana ibu bapa itu tunjukkan.

Dalam konteks ini, ibu bapa merupakan role model bg anak2.Jadi ibu dan bapa perlulah menunjukkan teladan yang baik kepada anak2 untuk mendapat zuriat yang soleh dan solehah.

Ibubapa tidak boleh mengharapkan anak2 menjadi baik sedangkan mereka tidak pula menunjukkan perbuatan yang baik.Baik dari segi perbuatan, pertuturan dan juga hati...

Oleh itu, untuk mendapatkan anak-anak yang baik, marilah kita semua membuat anjakan paradigma ke arah yang baik seperti memperbaiki diri kita mejadi lebih baik dan mentaati suruhan Allah serta menjauhi larangan nya.apa yang akan kita peroleh sgtlah luas kebaikan, iaitu pada diri kita, anak-anak, kedua ibu bapa kita, saudara mara serta masyarakat seluruhnya.

Semoga Allah membantu kita dalam memperbaiki diri kita......amin.

No comments:

Post a Comment


MyHotcomments.com