http://www.ikimfm.my/

Wednesday, January 21, 2015

Motivasi pagi ikim.fm 22/1/2015

Assalamualaikum Warahmatullahi wabarakatuh,

Pagi ni masa drive ke opis, on kan radio Ikim. Macam biasa ikim akan membuat slot Motivasi pagi.
saya agak tersentuh dengan cerita Ustaz tu pagi ni.

Kisah seorang budak yang berumo lebih kurang 9 tahun. Selalu datang solat berjemaah di Masjid dalam kesemua lima waktu. Kalo datang pada waktu asar, dia akan datang dengan pakaian sukan.
Setiap hari berulang begitu.

Lalu seorang lelaki yang juga jemaah solat di masjid tersebut pun menyapa dia dan bertanya "Wahai budak, jarang sekali kulihat budak seusia kamu yang rajin bersolat di Masjid. Jadi aku ingin mengetahui mengapa kah kamu rajin sekali menunaikan 5waktu berjemaah di Masjid?"

Budak itu pun menjawab, "Saya bersolat di Masjid ini kerana saya seorang yang miskin, bapa saya hanya lah seorang petani yang menanam kobis sahaja, kalau kobis rosak, lagi perlu saya berjimat"

Lalu terdetik di hati lelaki ini, adakah budak ini mau mencuri duit masjid. tapi dia tetap mendengar penjelasan budak tadi.

Budak itu menyambung, "kawan-kawan saya smua punyai bapa yang kerja hebat-hebat seperti doktor, pegawai kerajaan dan sebagainya, mereka bawa wang belanja ke sekolah Rm5, ada yang RM10, paling kurang pun RM2. Saya hanya bawa RM1 sahaja."

Katanya lagi, "Andai saya sentiasa bersolat di Masjid berjemaah, semoga saya akan kaya di akhirat kelak, dapat membeli segalanya dalam syurga Allah. biarlah di dunia ini mskin, tapi dapat kaya di akhirat.... saya taknak miskin di akhirat."

Maka sangat tersentuhlah lelaki ini mendengar penjelasan budak ini. Beristigfar lah dia kerana telah menyangka buruk.

Semoga kita berjaya mendidik anak2 kita agar bermatlamatkan akhirat dan bukannya duniawi. wallahu a'lam.

1 comment:


  1. Satu perkongsian yang menarik. Semoga kita menjadi hamba Allah yang kaya di dunia dan di akhirat.

    ReplyDelete


MyHotcomments.com