http://www.ikimfm.my/

Sunday, August 2, 2009

Cara mengatasi masalah murid-murid untuk belajar

Semasa proses pembelajaran dijalankan, tidak mustahil ada diantara murid- murid yang tidak memberikan pehatian seperti bermain, bersembang dengan kawan dan sebagainya.
Persoalan di sini bagaimanakah mengatasi murid-murid yang sebegini.di sini kita merungkai permasalahan ini, antara sebabnya, adalah, jemu dengan cara pelajaran disampaikan, tajuk tidak menjadi minat murid, malas untuk melakukan kerja sekolah, mengantuk, tidak puas bermain dan macam-macam lagi.

Bagi masalah malas, agak susah untuk kita atasi kerana itu hanya dirinya sendiri perlu mengatasinya.Bagi masalah jemu, guru-guru boleh mengubah cara penyampaian ilmu tersebut, saya pasti sudah ramai guru-guru yang membuat perancangan ini.ada yang membuat permainan yang mana boleh menyampaikan pelajaran, alat bantu mengajar (ABM) dan ada yang menukar suasana belajar dari kelas mungkin ke pondok bacaan atau ke pusat sumber.

Bagi masalah tajuk tidak menjadi minat itu, pelbagaikan cara penyampaian dan latihan.buat yang menyeronokkan, insyaallah murid-murid pasti suka.cara ini, sebahagian guru sudah pun menggunakannya.

masalah mengantuk pula, suruh ke tandas basuh muka, kemudian buat senaman ringan di dalam kelas.mungkin akan melegakan bahagian badan murid yang mengalami lenguh-lenguh kerana duduk yang lama.

masalah tidak puas bermain pula, jadikan pembelajaran satu pemainan.murid2 dapat bermain dan seterusnya menambah ilmu.sebahagian guru juga sangat kreatif melakukan pengajaran seperti ini.

Tujuan kesemua cara tersebut adalah untuk memberi murid-murid pelajaran.Betapa besarnya pengorbanan seorang guru, sangup mengeluarkan bajet sendiri untuk beri ilmu pada murid-muridnya.hargailah guru anda.

No comments:

Post a Comment


MyHotcomments.com