http://www.ikimfm.my/

Thursday, June 18, 2009

Soal hati?

Bagaimanakah kita nak tahu hati kita ni bersih ke tidak? susah untuk kita menyelidik hati kita yg bersifat tidak zahir pada pandangan mata manusia. Tapi kita boleh berusaha men'cuci' hati kita kerana dalam kehidupan kita ini, tak dapat lari dari melakukan dosa. contoh yg boleh membuatkan hati kita kotor :- hasad dengki, mengumpat, melihat sesuatu yang haram dan sebagainya.

Kalau kita tidak mendengar tazkirah dalam tempoh seminggu, hati kita akan jadi keras.bayangkanlah kalau berminggu-minggu atau berbulan-bulan, tak tau nak cakap la sekeras mana hati kita ni. nauzubillah. peringatan buat diri saya juga.

ubat hati seperti nasyid yg saya suka dengar tu, ada lima perkara.bgs betul nasyid tu, menyampaikan ilmu melalui dendangan penyanyinya.yang pertama baca quran dan maknanya, yang kedua perbanyakkan berpuasa, yang ketiga bergaullah dengan orang soleh, yang keempat solat malam dirikanlah, yang ke lima perbanyakkan berzikrullah.alangkah tenangnya bila kita dapat buat dari salah satu lima perkara ni.bila dirudung masalah pun, hati kita pun mudah tenang apabila menerimanya walaupun mengalirkan air mata.

semua wanita inginkan wajah yang cantik bukan? bersihkanlah hati anda. Bak kata Dr Fadzillah Kamsah, wajah yang cantik itu terpancar dari hati yang bersih.

No comments:

Post a Comment


MyHotcomments.com