http://www.ikimfm.my/

Saturday, September 29, 2012

Rumahtangga yang terbalik

"Kusangkakan panas sampai ke petang, rupanya hujan di tengah hari". Antara perumpamaan yang boleh di kaitkan dengan rumahtangga yg bermasalah.

Dulu aku pernah terbaca, antara tanda-tanda akhir zaman adalah isteri menyara suami. pendek kata, suami ni malas keje, bini duk bela..... ayat senang paham. tapi aku tak penah la jumpa kes macam ni. slalunya ada kat dalam akhbar je.

Realitinya wujud perkara sebegini..... adala info yg aku dapat...... daripada pengalaman-pengalaman org yg citer pasal ni. ada yg jenis malu untuk bercerai, nanti mnjadi bualan masyarakat tempatan, so dia truskan tanggung suami. ada yang sanggup tanggung suami sampai anak berderet2, sampai bermadu, dia still menanggung perbelanjaan keluarga. wanita ni aku kira memang seorang yang tabah, sabar, cekal hati dan kuat bekerja. aku respect la. bukan senang nak jadi macam tu. tapi di akhirat esok, suami dia taktau, tanggung la dosa sebab tak cari nafkah betul buat keluarga. alangkah bahagia la kalo si isteri meredhai duit dia bagi kat suami. tapi t/jawab suami tu, ha! antara suami dan Allah ta'ala la. jawab la sendiri.

Apa yang aku belaja dalam islam, duit suami merupakan duit isteri, manakala duit isteri, bukan duit suami. suami takde hak nak ambil tau. kecuali isteri bagi je.t/jwb bagi makan, pakai, tmpat tinggal, adalah t/jwb suami. haish!!! macam mana plak sesetengah suami boleh kata, " dah aku bagi isteriku kerja, dia kenala bagi duit kat aku".... aku pikir ini adalah kejahilan suami la....... pandai nak kawin tp bodoh agama......... letih tul!! huh!

Tapi mungkin dunia dah sampai ke penghujungnya la kot, sbb itu la ramai sangat dah rumahtangga dimana isteri yang menyara keluarga, bukan suami nya. Jadi marilah kita kejar akhirat kerana dunia akan mengikut kita....... wallahua'lam.


No comments:

Post a Comment