http://www.ikimfm.my/

Wednesday, January 23, 2013

Pengajaran kisah Titik Takdir di Astro Oasis

Jam 9mlm tadi ada disiarkan kisah bertajuk 'Titik Takdir' di Astro Oasis.
Cerita ini mengisahkan seorang anak yg berjaya, datang dari keluarga yg baik akhlaknya, yakni ibu bapa yg tak pernah tinggal solat, dan sentiasa beramal soleh. Anak ini yg merupakan anak sulung telah mati ditikam oleh seorang pemuda yg ingin mencuri dari seorang wanita.

Bapa Amir, pemuda yg mati ditikam, tak dapat terima kematian anaknya, sungguh pun dia adalah seorang yg rajin beribadah.Lalu kes ini telah dihadapkan kemahkamah. Bapa Amir mahu hukuman mati ke atas Haikal, si pembunuh tu. tp Hakim menjatuhkan hukuman 25 tahun penjara. menyebabkan Bapa Amir menyaman keluarganya si Haikal.

Dalam tempoh itu, asyik memikirkan anaknya yg telah mati, dia mengabaikan 2 lagi anaknya yg masih hidup. isterinya beberapa kali menegurnya tapi sering dimarahi.Bapa Amir keluar mencari keluarga si Haikal, bertemu dgn ibu Haikal, tapi ibu haikal hanya menyatakan anaknya sangat jahat. Tingkah lakunya juga kurang sopan.

Bapa Amir meneruskan pencarian yg tiada matlamat, mengenai keluarga Haikal. Dia bertemu dgn seorang Peniaga restoran, seseorang yg baik budi. Dia telah menceritakan perihal Haikal seorang yg baik, tetapi menjadi mangsa keadaan kerana ibu bapanya tidak mempedulikannya. Sering terbiar lalu lalang dgn mengutip sampah di awasan itu.Dan bermcm2 lagilah yg diceritakan kisah haikal ini.

Ada satu ayat, yg saya tangkap drpd perbualan mereka.Kata Peniaga tersebut "Nyawa anak En. Burhan hanya setakat itu, yg mana telah ditetapkan oleh Allah, Haikal hanyalah menjadi penyebab yg Allah hantar, utk menguji umatnya" ayat ini menyedarkan kita bahawa Allah telah mengaturkan jodoh, pertemuan, ajal, maut di tgnNya sejak awal lg.

Perbualan dgn peniaga tersebut menyedarkan bapa Amir mengenai hidup di dunia ini. Budak2 terbiar yg kurang perhatian dan kasih sayang mmg akan mudah terjebak dgn perbuatan tak elok sampai ke besar. Anak2 yg dapat perhatian seperti anak2nya tentulah berjaya dan menjadi org yg berguna.

Sejak dari itu, dia meminta maaf kepada isteri dan anak-anaknya kerana mengabaikan mereka.Dia juga sering melawat Haikal di penjara dengan niat utk membantu menjadi org yg soleh.Alhamdulillah, Haikal yg keras hatinya akhirnya lembut juga berkat kesabaran bapa Amir. Dia mula menunaikan solat di penjara tersebut.

Kesimpulan pengajaran yang saya dapat:
Allah telah menghantar Haikal kepada Burhan untuk menguji keimanannya dan memberi hidayah agar dia dapat menjadi lebih baik.
Bagi Haikal pula, Allah telah menghantar Amir dan Burhan untuk memberi kesedaran akan segala kesilapan yg dilakukannya untuk berhijrah menjadi seorang yg soleh.

Dimana pun level kita berada, sesungguhnya, kita perlu sentiasa bersyukur dengan apa yang kita ada dan sabar dengan segala dugaan yang mendatang.Allah tidak akan membebankan manusia dengan bebanan yg tak dapat dipikul.
Allah yg telah menciptakan kita, Jadi Dia mengetahui apa yg terbaik dalam hidup kita.

andai diri kita diduga dgn perkara yg membuatkan kita terluka, tidak mengapa kita mengalirkan air mata, ianya peneman yg Allah ciptakan utk mengurangkan kesedihan yg ditanggung. Cuma jgn terlalu ikut emosi. Andai terlebih emosi, istighfar byk2.

Saya suka kisah ni, sbb byk sgt kesedaran/pengajaran yg dapat.

4 comments:

  1. saya terkesan dengan drama ini....banyak pengajaran yang tersirat dan tersurat. Wahai Producer filem di Malaysia....banyakkan lah filem/ drama yang membina insan dan umat...seperti ini.

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum
    Sy baru lps mnonton cerita ni di oasis..sungguh tharu kisahnye..mmg sgt tkesan dengan pengajaran yg ingin dsampaikan.mungkin mbuka mata hati kita yg tnpa kita sdari prkara yg brlaku dlm kisah tsebut blaku ats dri kita juge..moge kita sama2 mnjadi hmba Allah yg baik.. :) ++tharu tgk en burhan dan kluargenya yg sgt baik..indhnya klo kita same2 ade akhlak sdmikian rupe++

    ReplyDelete
  3. Waalaikumsalam,
    smoga kita juga boleh berubah menjadi lebih dari semalam. amin.

    ReplyDelete
  4. Terakhir mau lihat nama barisan plakon.tulisnnya kecil2 TK terbaca.1,3 2024 sya Barus slsai menonton di YouTube

    ReplyDelete


MyHotcomments.com